Mindfulness

Mindfulness… een veelomvattende term die de laatste jaren steeds vaker genoemd wordt. De grondslag van Mindfulness ligt bij  Jon Kabat-Zinn. Mindfulness combineert oosterse meditatie- en yogatechnieken met moderne westerse psychologie. Doordat Jon Kabat-Zinn zijn methode heeft onderworpen aan gedegen wetenschappelijk onderzoek en positieve resultaten behaalde, is mindfulness meer en meer binnen en buiten de medische wereld geaccepteerd.

Mensen gaan mindfulness doen om tal van redenen: om meer rust te ervaren, minder te piekeren, beter om te kunnen gaan met stress, zich beter te kunnen concentreren, gelukkiger te worden, meer te kunnen genieten, effectiever te werken, beter te slapen, zich (beter) te kunnen ontspannen…

Door mindfulness kunt iets heel anders bereiken dan waarvoor je de training bent gaan doen. Uit onderzoeken is gebleken dat;

  • Stress neemt af en je kunt beter omgaan met stresserende gebeurtenissen;
  • Je concentratie en het prestatievermogen verbeteren;
  • Men kan zich beter ontspannen;
  • Er ontstaat een positiever beeld van zichzelf en de omgeving;
  • Er vindt een verschuiving in de hersenactiviteit plaats naar de linker frontale cortex (goed voor een positieve gemoedstoestand en minder angst)
  • Klachten als slapeloosheid, angst en depressieve gevoelens nemen af;
  • Mensen die vaker dan 3 x een depressie hebben gehad, hebben na een mindfulness 50 % minder kans op terugval in een depressie.

Klik hier voor agenda