Mindfulness voor volwassenen

Mindfulness… een veelomvattende term die de laatste jaren steeds vaker genoemd wordt. De grondslag van mindfulness ligt bij  Jon Kabat-Zinn. Mindfulness combineert oosterse meditatie- en yogatechnieken met moderne westerse psychologie. Doordat Jon Kabat-Zinn zijn methode heeft onderworpen aan gedegen wetenschappelijk onderzoek en positieve resultaten behaalde, is mindfulness meer en meer binnen en buiten de medische wereld geaccepteerd.

Mensen gaan mindfulness doen om tal van redenen: om meer rust te ervaren, minder te piekeren, beter om te kunnen gaan met stress, zich beter te kunnen concentreren, gelukkiger te worden, meer te kunnen genieten, effectiever te werken, beter te slapen, zich (beter) te kunnen ontspannen…

Door mindfulness kun je iets heel anders bereiken dan waarvoor je de training bent gaan doen. Uit onderzoeken is gebleken dat:

  • Stress afneemt en dat je beter kunt omgaan met gebeurtenissen die stress geven;
  • Je concentratie- en prestatievermogen verbetert;
  • Men zich beter kan ontspannen;
  • Er een positiever beeld ontstaat van jezelf en de omgeving;
  • Er een verschuiving in de hersenactiviteit plaatsvindt naar de linker frontale cortex (goed voor een positieve gemoedstoestand en minder angst)
  • Klachten als slapeloosheid, angst en depressieve gevoelens afnemen;
  • Mensen die vaker dan 3 x een depressie hebben gehad, na een mindfulness 50 % minder kans hebben op terugval in een depressie.

Hoe zien de lessen eruit?
In een 8 sessies van 2 uur worden onder andere de volgende onderwerpen behandeld;

De automatische piloot, omgaan met obstakels, aandacht voor ademhaling, omgaan met stress en nog veel meer.

In een groep van 6 tot maximaal 8 personen (vrouwen én mannen) is er aandacht voor meditatie en bovenstaande onderwerpen.

Lessen worden gegeven door Nathalie Brinkman, klik hier voor agenda